Seuntai Kata Untuk Dirasa

09:33 Tuesday 14 June 2011


ringggGGGG!!....rinngGGG!!..."ish,spe plak yg kaco neh! Memekak je!" terbisik hatiku di satu subuh yang hening. "owh,jam loceng rupenye!bru pukul 5 pagi neh,lek2,subuh abes kol 6.30.awal lg neh.PUP!!tros ak tutup lantas menebarkan badanku di atas tilam empuk bertemankan bantal busukku.

kokokan ayam menandakan hari sudah siang,
tidak kusadari dikala mimpi yg dalam,
terjaga ak dr ketiduran yg panjang,
bukannya kerna kewajipan yg semakin suram.

hari yg ku tunggu tunggu sudah menjelma.ak bersiap siap dalam keraguan.langkah kanan disertakan bismillah terasa madu di kotak suaraku.restu ayahbonda,jiran tetanga segalanya telah terikat padu."broom2!!"berdesis bunyi enjen milik ayahku ini.dipandu pada kelajuan 80km/H memecut perlahan tatkala terlihat papan tanda "pandu perlahan jiwa selamat "

Sijil Pelajaran Malaysia akan diumumkan,
terasa gentar hati ketakutan,
adakah nasib memainkan peranan?
ataupun usaha menjadi taruhan

"arrh,peduli la semua itu,"
kecut hatiku berbisik memalsukan air mukaku
melangkah yakin melulu menghadap guru,
menerima suratan taqdir yg sangat pilu.

ak kaku! lidahku kelu!s sebak dadaku!"TIDAK!! susah payah ak studi sal jd lagu nie?"meronta ronta hatiku menafikan tinta2 hitam pada satu helaian kertas putih.terus phone ku berbunyi menerima panggilan.hendaknya ku off sahaja tapi tidak kesampaian.
"aswad,camne result?"abgku bertanya.dalam nada yg lemah ak menjawap ringkas."aswad rse x bley dah nak g overc la"

tak sempat ku berkata apa,
pulang kerumah disambut mesra
ucapan tahniah bergema di udara,
terasa indah namun hanya sementara.


hatiku berasa gelisah,
tatkala cita2 ku terasa musnah,
menara gading puncak terindah,
namun ianya mimpi yang punah.

sangatlah kecewa,gundah gundala.seminggu ku layu umpama bunga yg telah hilang seri menunggu masa gugur ke bumi.alhamdulillah,parents dan familiku lah yg senantiasa berada disisiku meberi sokongan padu supaya maju ke hadapan.borang melanjutkan pelajaran ke oversea telah ku isi.hanya mencuba nasib walhal keputusannya telah terisi.

permintaan ku ditolak bulat bulat,
tetapi semangatku masih kuat,
rayuan bertulis telah dibuat,
dengan harapan masih ada tempat.

sepurnama ku menanti,
hari demi hari silih berganti,
iringan doa tidak dilupai
namun penantianku masih tiada erti.

"tunggu punya tunggu hari tidak hujan" kenampakan harapan yang semakin pudar dan suram .tunas tunas putus asa memutik pantas menyelubungi sanubari.namun,ak kekalkan diriku berdoa kepada Ilahi laksana memanah di malam hari.

ke PASUM ak menuding jari,
dipenuhi assignment setiap hari,
mungkin taqdirku hanya disini,
ok la 2 at least blajo lagi.hehe :D

selepas sbulan."ring...ring..ring,eh,spe plak call neh?lantas ak mengangkat..assalamualaikum,ni adik aswad bin iswid ke?..aah,saya.ade ape hal cik?"suara ku bergetar menjawap panggilan tersebut.terlintas di benak fikiranku akan saman lalu lintas yg belum berbayar."alamak!polis neh!siot tol. abeslah ak,300 ringgit beb!!"terbisikku kegerunan."tahniah adik!adik telah terpilih untuk menghadiri 1 temuduga untuk melanjutkan pelajaran ke timur tengah.
haa!!"melonjak aku kegirangan.Sangatlah tidak kusangka.ak terus menghubungi ibu bapaku mengenai hal gumbira tersebut.

terbang ke angkasa menuju bumi anbia'
girang gembira rse x terhingga,
bidang perubatan bidang mulia,
di bawah pucuk pimpinan manchester pula.

alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi.dapat juga ak menggenggam pasir di bumi mesir.walhal sbelum ini terasa seperti mustahil untuk menjejakkan kaki di sini.alhamdulillah sekali lagi atas segala nikmat yang di beri.apa yg paling penting ialah ak sadari Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari daripada kita dengan hujan yang lebat.
Kita tertanya-tanya, apa salah kita sehingga disembunyikan daripada suria yang cantik itu. Setelah kesedihan, hujan berhenti,
Rupa-rupanya Allah nak tunjukkan pelangi yang indah kepada kita.:D

-THE END-





". . . Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (katakan kepada mereka): Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. . ." (Al-Baqarah:186)




Nukilan,
Abdul Malik

0 comments:

Post a Comment